torsdag 21 januari 2010

Om ökenfotboll och Nordinvibbar

Oman-Sverige 0-1.
Oman är ett litet ökenland i arabvärlden, rikt på olja, fattigt på demokrati. Som fotbollsnation betraktat ett blåbär. Varför Sverige väljer att spela träningslandskamp just där vet jag inte – men jag kan gissa. Klimatet. Värmen, de gröna planerna. Äventyret i sig. Den betydande chansen till en uppmuntrande seger.
Vilket det alltså blev.
Anders Svenssons eleganta frisparksmål var matchens behållning. Den enda, såvitt jag kunde se.
En annan sak jag undrar…är det inte lite Olle Nordin-varning på vår nye förbundskapten? Jag menar i stil och talekonst. Tycker mig känna igen anslaget; viljan att klä upp sig sobert och trendriktigt, lusten till filosofiska utläggningar om löpvägar och annat. Plus den gemensamma Norgehistorien: Nordin fiskades ju upp där på sin tid, om jag inte minns fel. Precis som Erik Hamrén nu.
Hoppas den senare lyckas bättre med själva uppdraget.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar