tisdag 26 januari 2010

Norges öde - Islands lycka?

Ska Island gå till semifinal i handbolls-EM? Jag tror faktiskt det. Ja, jag är nästan säker. Island behöver bara slå Norge i mellanrundans sista match så är saken klar. I normalfallet vore det kanske en vansklig uppgift, knappast nu när Norge spelat bort sina egna chanser till avancemang. Och sättet det skedde på…
…Norge-Danmark igår, vilken match! Vilken upplösning! Norrmännen ledde i 59 minuter men snuvades på precis allt i den 60e. Danskjävlar, kom jag på mig själv med att vråla när han den lille (har förträngt namnet) lobbade in straffen till 23-24 i absoluta slutsekunden. Och då är jag ändå inte norrman, bara bleking.
Allvarligt talat tycker jag att Norges svenske förbundskapten Robert Hedin får ta på sig förlusten. Någon aktiv coachning syntes nämligen inte till, inte på hela matchen. Spelarna i startuppställningen fick hållas, allt verkade ju gå bra.
Men så kom tröttheten smygande. Och därmed misstagen. Alla de oöverlagda skotten från megastjärnan Kristian Kjelling. Nervdallret när danskarna knappade in. Där hade en erfaren coach agerat, bytt ut exempelvis Kjelling som så uppenbart var i behov av nedkylning.
Hedin gjorde nada. Blev inte ens färdig att lämna in timeoutkortet i slutet.
Sen kan man förvisso kritisera Kjelling för vansinnesskytte – sju mål på närmare tjugo skottförsök är så klart inte godkänt. Å andra sidan, vad skulle han göra? Övriga överlät ju allt ansvar på honom, ingen annan tycktes våga nånting i den andra halvleken. Åtta ynka mål åstadkom Norge där, det vinner man sällan några matcher på.
Svårt att se hur detta tillintetgjorda lag ska kunna rubba ett viljeladdat Island.
Danmark däremot kan väl gå på vatten efter en seger som denna. Eller hela vägen till en ny EM-triumf kanske?

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar