fredag 22 januari 2010

EM överlever Sverige...

Sverige-Tyskland 29-30.
Förlåt en klyscha: Sverige föll med flaggan i topp. Pressade verkligen Tyskland, gav aldrig upp. Men bra match? Jodå, jag trodde faktiskt det - innan jag sett Polen-Slovenien direkt efter.
DET var en bra match. Ruskigt bra vid en jämförelse.
Sveriges match var förvisso spännande men också kryddad av individuella misstag och – i första halvlek – uselt försvarsspel. Paussiffrorna var 18-21, snudd på ett normalt fulltidsresultat. Tyskland förbluffande darrigt måste jag säga, långt från den maskin vi sett i många tidigare mästerskap.
Det mest positiva i Sverige stod Anderssönerna för. Mattias i målet var formidabel i andra halvlek, Kim på högernio precis så taggad och ansvarstagande som vi handbollsnördar önskar att han kunde vara alltid.
Det mest negativa var ännu en gång Jonas Källmans bleka insats. Möjligen skötte han sitt försvarsjobb någorlunda, det kan jag inte bedöma. Men i offensiven…icke ett initiativ den här gången heller. Hur förbundskaptenerna kunde ge honom obrutet förtroende över 60 minuter är en gåta. På bänken satt ju det naturliga alternativet Fredrik Petersen ombytt och redo – utan att få komma in. Varför? Hur lågpresterande måste Källman bli innan han byts ut?
Sverige gör alltså sorti men EM går vidare. Själv har jag fått ett nytt favoritlag: Slovenien. Tänk förresten en final Slovenien-Kroatien, det vore väl ett Balkankrig för finsmakare.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar