torsdag 2 april 2009

Två sidor av en transfer

Wilton Figueiredo klar för MFF…
Det hade jag inte en aaaning om. När jag levererade mitt allsvenska tips alltså. Nu säger jag inte att tipset blir bättre eller säkrare bara för det, möjligen mindre skrattretande dock. Ja, folk i min närhet har faktiskt småskrattat så där överseende åt mitt ”fantasitips”, somliga har trott att jag blivit blådåre på riktigt.
Allvarligt talat är jag lite kluven till sistaminutenkapet av Figueiredo.
Osäker på kapaciteten.
Säker på konsekvensen.
Så här å ena sidan: Figueiredo har tillbringat senaste året i Qatar. Spelat för pengar i en fotbollsliga utan kvalitetsmärkning, lånats ut till ett bottenlag, då och då blivit bänkad. Allt enligt uppgifter i olika medier. MFF kan knappast ha köpt Figueiredo på de referenserna, eller? Mera troligt är att hans goda renommé från AIK-tiden lagts i vågskålen – med de risker det innebär. Bra i allsvenskan 2007 behöver inte betyda bra i allsvenskan 2009, särskilt inte när man däremellan gått ner sig i en ”ökenliga”.
Så här å andra sidan: MFF:s egna talanger får ännu en påminnelse om den närmast brutala konkurrenssituationen. A-lagschansen krymper till ett minimum, färdiga namn utifrån går alltid före i kön. Vem hänger löst den här gången? Agon Mehmeti? Labinot Harbuzi? Pontus Jansson? Väntar ”utlåning” på känt manér nu igen? Skittråkigt bara att behöva spekulera om sånt, tycker jag.
Men tipset kvarstår…

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar