måndag 2 mars 2020

Västra Mark var bättre på min tid...

Västra Marks idrottsplats i Karlskrona. Herregud, det var ju där jag hängde frekvent i ungdomsåren. Kollade på Saltö BK i trean och på IFK lite längre ner i seriesystemet. Spelade själv pojklagsfotboll i en tredje av stans många klubbar. Igår återsåg jag Västra Mark i tv - och kunde inte låta bli att undra om gräsplanen överhuvudtaget vårdats och underhållits sedan typ 1960. Fast jo, det har den nog. Men jag kan förstå om även MFF, på besök för cupmatch mot FK Karlskrona, undrade. Min ungdoms ängar var i så bedrövligt skick att alla naturgräsnostalgiker måste fått sig en slutlig knäck. Ojämnheter och "korsbandsgropar" lite överallt, i princip omöjligt att spela ordnad fotboll. MFF kom undan med en 2-1-seger och två utburna spelare. Berget först, Vagic strax därpå. Båda offer för underlaget, båda till synes rätt illa skadade. Slump att det drabbade MFF, hemmaspelarna levde precis lika farligt. Västra Mark var bättre förr. Vill jag gärna tro i alla fall. Det kan ju vara så att pretentionerna var lägre eftersom alternativ saknades. Om någon nämnt konstgräs för sextio år sedan hade det - i bästa fall - avfärdats som ett oseriöst fantasifoster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar