lördag 14 mars 2020

Europa tävlar...

Land efter land stänger nu sina gränser, Europa som vi känner det finns inte längre kvar. Den fria rörligheten är utbytt mot Den stela skräcken. Det behövdes bara ett förkylningsvirus. Jo, faktiskt. Sagt med all respekt för corona och all ödmjukhet inför hotet om dess skadeverkningar. Men ändå. Det som skrämmer mig mest är att alla verkar springa åt samma håll. Länder, regeringar, myndigheter, samlad expertis. Och vi vanliga dö'nickar med dem. Gud vad jag längtar efter en "motvalls kärring". En röst som manar till besinning och säger något annat. Vad hände t ex med "sitt still i båten"? "Is i magen"? Fina uttryck, klart krisdämpande. Har inte hört en enda potentat använda dem i dessa dagar. Ser bara ett slags Europamästerskap i konsten att piska upp nationell panik. Förödande, tror jag. På sitt sätt minst lika farligt som coronaviruset. Men vem är jag att opponera mot makt och vetenskap? Det vore ju förmätet att inbilla sig något där. I övrigt överlämnar jag mig åt Ödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar