fredag 20 mars 2020

Ny statsmakt i krisens Sverige

I tider som dessa får inte minst våra politiker bekänna färg. Det går sådär. Kris kräver gärna en landsfader och Löfven i all ära, den typen är han ju knappast. Utrikesminister Linde träder fram då och då utan att riktigt övertyga, förutom i tydligheten att hon härstammar från Helsingborg. Somliga verkar gömma sig helt. Nån som sett till exempelvis Jimmie Åkesson på sistone? Inte jag. Fel problem, kanske. Inte ens SD kan ju med ett uns av trovärdighet koppla coronaviruset till "en ansvarslös invandringspolitik". Och då är det så klart bättre att sitta tyst i båten, tids nock lär det våras för favoritämnet. En positiv överraskning - åtminstone i mina ögon och öron - är Per Bolund (mp), finansmarknadsminister. Rak, stadig och gedigen i alla intervjuer. Det såg man inte komma (fritt efter Löfven). Annars är det frapperande hur politikerna, i första hand regeringen, liksom abdikerat. Till förmån för Expertsverige. Folkhälsomyndighet, smittskyddsinstitut, professorer, läkare, forskare. Min personliga favorit där heter Johan Giesecke och figurerar i tv både morron och kväll. Smittskyddsexpert i mogen ålder, fåordig men vältalig. Och, faktiskt, lite skönt trotsig. Giesecke springer inte åt samma håll som alla andra, han tonar ner läget hellre än hetsar upp. Sveriges högste chef borde jag kanske nämna också. Kungen alltså. Han höll tal till nationen i veckan. Varför vet jag inte, förmodligen pliktskyldigt. Och föralldel, om stapplande innantillläsning har lugnande inverkan på folket är jag den förste att gratulera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar