måndag 9 september 2019

Inte "Granens" fel att Norge var bättre

Sverige-Norge 1-1. Ett bra Norge ledde 1-0, ett mindre bra Sverige vägrade förlora. Och spänningen i EM-kvalgruppen överlevde. Om Sverige vunnit hade det nästan varit klart, nu har vi både Rumänien och Norge hack i häl och allt är öppet. Syndabock i den här matchen blev tyvärr den ifrågasatte (även av mig) veteranen Andreas Granqvist. Det var han som bäddade för Norges ledningsmål, han själv som bjöd belackarna på bränsle. Själv tänker jag inte delta i nån klappjakt på "Granen". Det vore för lågt och för billigt. Alla kan göra misstag. Fotbollsspelare, journalister, lekmän, experter...mig veterligt finns inga felfria människor någonstans. Men med det sagt tycker jag fortfarande att Granqvists plats i landslaget kan ifrågasättas. Han var förvisso en klippa på VM, men det var för ett drygt år sedan och bör rimligen inte räknas idag. Fotbollsform är färskvara, flydda tider kommer aldrig tillbaka. Otur har han haft också, landslagskaptenen. Komma hem till ett HIF i full turbulens främjar ingen spelares välbefinnande, den saken är klar. Sverige ska f ö vara nöjt med 1-1, tycker jag. Norge kändes giftigare, närmre ett segermål. Isak/Quaison som nytt svenskt anfallspar lät intressant på förhand men blev ingen "hit". Inte den här gången. Kanske nästa? Man får inte ge upp och ropa Berg bara för att första försöket misslyckas. Finast i matchen var trots allt det svenska kvitteringsmålet. Forsbergs distinkta tillslag på Ekdahls upplägg, klass rakt igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar