fredag 13 september 2019

Frågor och funderingar runt handbollslivet

Tänkte dela med mig av ett par funderingar kring aktualiteter inom handbollen. 1. IFK Kristianstad. Klubbens exklusiva lagbygge inkluderar en spanjor och en tunisier. Spanjoren sedan i fjol, tunisiern nyanländ inför den här säsongen. Det är mycket begärt att de ska kunna svenska - men det verkar inte bekymra coachen Ljubomir Vranjes. Jag har sett två av lagets tre matcher och noterat att Vranjes helt enkelt lämnar duon utanför. Varje timeout hålls på svenska, spanjoren och tunisiern står där som frågetecken och fattar ingenting. Tunisiern, väldigt upphöjd mittsexa i värvningsögonblicket, sitter f ö längst ut på avbytarbänken och har ännu inte fått beträda banan. Tvivlar starkt på att han känner sig inkluderad. Spanjoren Canellas var en attraktion i fjol - så länge Ola Lindgren var tränare och delade ut direktiv på engelska. Nu får han göra sporadiska inhopp och ser mest ut att längta bort. Okej, säsongen är ung, Vranjes kanske har en plan, vad vet jag. Men har man, som IFK Kristianstad, ett internationellt präglat lag bör också coachingen anpassas efter det. Tycker i alla fall jag. 2. Lugis damlag. Fem spelare hoppar av tätt inpå seriepremiären. Jag kan förstå att någon gör det, men fem liknar en kupp. Eller i vart fall en massiv missnöjesyttring. Mot vad kan man bara gissa. De allmänna villkoren? Kraven kontra lönsamheten, så att säga. Ledarskapet runt laget? Träna, träna, träna, nöta bänk mer än spela match, känslan av att inte få nånting tillbaka. Tjejer är ofta stoltare än killar - mitt påstående -, låter sig inte kuvas eller styras lika lätt av en maktfullkomlig tränare, har "mentalt" närmre till nedlagd elitsatsning. Avsevärt mindre att förlora på det också, rent ekonomiskt. Detta är heller inte första gången Lugi skakas av avhopp på damsidan, tidigare exempel finns. Klubben tycks ha en del att jobba med vad gäller hållbarhet och struktur. För de fem avhopparna känner jag viss sympati. Om de plötsligt upptäckt att livet är större än en handboll så har de ju alldeles rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar