tisdag 24 september 2019

Domen mot Beutler

15 månaders avstängning. Sent omsider föll så domen mot Dan Beutler, den kokainsniffande handbollsmålvakten. Jag vet inte om straffet ska betraktas som hårt eller milt. Möjligen svenskt lagom. Vet heller inte om strafflängden räknas från brottstillfället, i så fall har ju Beutler redan avtjänat första tredjedelen. I vilket fall är det en rätt sjaskig historia, väsensskild från det målvaktsöde jag berättade om igår. Depression väljer man inte. Narkotikabruk är - även i beaktande av omständigheter - i strikt mening ett eget val. Dessutom oförenligt med idrottens värdegrund. Att Beutler själv talar om att komma tillbaka oroar mig: han fyller snart 42 och borde inse att livet är större än en boll. Att tid rinner ut, att skandaler klibbar sig fast betydligt hårdare än puder på näsan. Vilken klubb skulle erbjuda kontrakt? För egen del tar jag mig friheten att minnas Dan Beutler som den spektakuläre publikfavorit han blev under åren i HK Malmö. Mannen förgyllde faktiskt tillvaron för oss stammisar i Baltiskan. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar