onsdag 14 augusti 2019

"FC Rosengam" tar för sig

Jag är med ålderns rätt (?) gammeldags, det vore dumt att förneka. Inte så att jag generellt påstår att allt var bättre förr...egentligen var det nog bara jag själv som var bättre förr. Men vad jag har svårt för idag är dessa bättre bemedlade fotbollsklubbar som köper precis vad de vill ha, om så från konkurrenter i samma serie. Ett aktuellt exempel - bland flera - är FC Rosengård i damallsvenskan. På kort tid har man utan skrupler roffat åt sig två spelare från Växjö, händelsevis de två bästa. På vedertaget manér säger sig spelarna ifråga behöva en ny utmaning för att komma vidare i karriären, bla bla bla. Aldrig ett ord om det där lockbetet som kallas pengar. Kom igen tjejer, på den punkten är ni ju mer gammeldags än jag. Pengar var fult förr, t o m förbjudet i fotbollen. Inte längre. Den delen av modern fotboll fattar jag: unga spelare, kvinnliga som manliga, som vill slå mynt av karriären och gärna flyttar dit där marknadsgamarna finns. Ja, jag tycker gam är ett passande uttryck på klubbar som s a s kraxar över egen serie. Äter upp konkurrenterna genom att köpa sönder dem. Och sedan stoltserar med det, som om man utfört något slags bedrift. Klart som faan att FC Rosengård kan vinna damallsvenskan. Men vem skulle bli imponerad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar