måndag 12 augusti 2019

En gång var jag både gul och blå

Det fanns en tid när frågan om gul eller blå var tämligen het i fotbolls-Malmö. Som gul höll man på IFK, som blå på MFF. Styrkeförhållandet var kanske inte ultrajämnt, blådårarna var fler, men båda klubbarna låg i allsvenskan och det hände att IFK vann i de inbördes mötena. Själv var jag det förbjudna vid den här tiden: blå OCH gul. Jag begrep inte bättre, kunde inte koderna. Vi talar trots allt om tidigt 1960-tal. Om en vilsen spoling som precis flyttat till Malmö från Karlskrona - och som gillade fotboll. Det var jag det. I Karlskrona hade jag kollat på Saltö BK i division 3, Björkholmens IF och andra blåbär i blekingska lingonserien icke att förglömma. I Malmö fick jag två allsvenska lag på flytten. Från träsket till himmelriket liksom. Toppmatcher 13.30 varje söndag, IFK och MFF omlott. Så varför välja? Undrar förresten om jag inte var lite mer gul än blå ett tag. Center i Di Gule var ju Hasse Olofsson och han som jag kom från Blekinge. Olofström, om jag minns rätt. Det vägde tungt. MFF hade inga blekingar i sitt lag, den mest exotiske var nog en tunnhårig liten trelleborgare vid namn Öberg. Nå. Lyckan blev kort, lyxen med två allsvenska lag i Malmö upphörde redan -62. Det var då IFK åkte ut. För att aldrig komma tillbaka. Eller aldrig ska man kanske inte säga, tiden är evig. Men till dags dato har IFK inte lyckats, bara varit hisnande nära en enstaka gång på 80-talet. Och varför skriver jag om allt detta nu? För att Di Gule plötsligt är i ropet igen - fast av fel anledning. I helgen förlorade laget division 2-matchen mot tabelljumbon Vinberg med - 0-9. Ja, noll mot nio. På hemmaplan. Ett faktum som gett eko på (a)sociala medier. Pöbeln är aldrig sen att sparka på en som ligger, som bekant. Jag tycker synd om IFK Malmö. Om klubben, om alla med gult hjärta. Spelarna däremot. Dom är ta mig faan inte värda att vandra i Hasse Olofsson och grabbarnas spår. Nej, jag var inte där, jag såg inte hur det gick till. Men resultatet räcker. Elva spelare med ett uns av moral och självrespekt svärtar inte ner sin klubb - och hela fotbollen som seriös sport - på det sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar