tisdag 30 juli 2019

Succédebut som väckte frågor

Efter att ha sett Michael Omoh's debutmatch för Mjällby kan jag inte låta bli att fundera över nivåskillnaden mellan fotbollens två högsta serier. I allsvenska Örebro ansågs ju Omoh inte duga mer än på bänken, därav dumpningen till Mjällby i superettan. Och så går mannen direkt ut och dominerar som om han kom från en annan värld. Omoh var snabbare, explosivare, bättre med boll än alla andra i toppmötet med Brage. Han visade det med eftertryck inte minst vid sitt 1-0-mål. Ryck och skott nästan i samma rörelse, närmaste Brageförsvarare såg ut att stå still. Ändå vill jag reservera mig lite inför fortsättningen. Omoh's succéartade debut för Mjällby varade i 45 minuter - och det var förvisso vackert så. Men i andra halvlek restes en del frågetecken. Omoh försvann, tappade ork och fokus, blev mer en i mängden. Tyckte mig också se vissa missnöjesyttringar mot lagkamrater som inte "förstod" hans intentioner. Sånt gillar jag inte alls. Mjällbys styrka under säsongen har varit moralen: en för alla, alla för en, nolltolerans för divalater. Förhoppningsvis såg jag fel. Eller också missförstod jag Omoh. Precis som tränaren i Örebro möjligen gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar