onsdag 17 juli 2019

Sa jag "domar'n dömer"?

Mitt föregående inlägg har gett upphov till en liten minidebatt bloggare emellan. Inte så mycket om själva saken dock, dvs Radetinac's tackling på Traustason. Mer faktiskt om min personliga trovärdighet. Under damernas VM-turnering nyligen skrev jag nämligen ett inlägg på temat "domar'n dömer". Och därmed basta, liksom. Detta med anspelning på nymodigheten VAR - assisterande videodomare - som jag tycker är ett gissel i fotbollen. Vid flera andra tillfällen har jag f ö försvarat matchdomares rätt att göra fel - och konsekvent även försvarat dem mot publikpöbeln. Men, menar mina belackare, då kan man inte plötsligt byta fot och hävda att MFF gör rätt som anmäler Radetinac till disciplinnämnden. Indirekt anmäler ju MFF därmed även domaren: det var han som lät den uppseendeväckande händelsen passera, det var han som antingen inte såg "tacklingen" eller bedömde den som regelrätt. Ja, ja. Själv sitter jag här i eftertankens kranka blekhet och inser att jag borde varit tydligare. Mindre kategorisk. Inte i mitt föregående inlägg, men i det där tidigare om "domar'n dömer". Det finns grader, gränser, grova förbiseenden som måste kunna prövas över den grundläggande principen. Då talar jag inte om offsidemillimetrar eller diffusa hands, utan om övervåldet och brutaliteten. Det är väl också därför, eller bland annat därför, fotbollen har en disciplinnämnd. För ytterligare inblick i "minidebatten" hänvisar jag gärna till min gamle Sydiskollega Magnus Månssons läsvärda blogg. Vi tycker lite olika i det här fallet, han och jag. Väl det: om alla tyckt lika om allting hade debatten tystnat och klockorna stannat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar