onsdag 3 juli 2019

I euforins fälla...

Det är damfotbollstider. Då kan det lätt bli lite rörande med vissa kvinnliga programvärdar i SVT. Okunskapen slår igenom med full kraft, själva euforin blir viktigare än faktabaserad nyhetsinformation. I morse hörde jag således en av dessa programvärdar meddela att det slagits nytt "tittarrekord för damfotboll". Jag har glömt den hisnande siffran, men matchen det gällde var Brasilien-Argentina i Copa America. Herrfotboll alltså. Vilket den kvinnliga programvärden uppenbarligen inte hade en aaaning om. Allt är liksom damfotboll just nu, alla spelar intresserade, en och annan kör i diket. Jag är egentligen inte förvånad: av egen erfarenhet vet jag att just idrott ofta är en kritvit fläck bland många i övrigt välutbildade och kompetenta journalister. Inget konstigt i och för sig: kunskapsluckor är en spridd "folksjukdom", drabbar även s k världsförbättrare. Lite ledsamt dock när man måste skylta med den i tv. Med detta sagt ser jag fram emot kvällens match mellan Sverige och Nederländerna. Semifinal i VM. I damfotboll. Hoppas Granqvist och Swedberg kommenterar. Alternativet uthärdar jag knappt, men det återkommer jag till en annan gång. Kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar