onsdag 20 februari 2019

Växjö's vägran välkommen

Bland mycket läsvärt i dagens Sydsvenskan fastnar min blick på rubriken "Växjö vägrar förhandla med FC Rosengård". Artikeln handlar om damfotboll. Om en i sammanhanget rik klubb (Rosengård) som har intresse av en framstående spelare i en mindre bemedlad klubb (Växjö). Båda ligger i allsvenskan och är därmed konkurrenter. Rosengård har alltså lagt ett bud, som det heter. Spelaren ifråga - serbisk landslagsspelare - står nämligen under kontrakt med Växjö. Förlåt en gammal man men jag undrar bara: vá faan har Rosengård med Växjös spelare att göra? Vore det inte vettigare att någon gång släppa fram en talang ur egna led? Såna finns ju, det brukar klubben själv skryta med. Trist att det aldrig syns i laguppställningen. Jag är så förbannat trött på fotbollens rikemansfasoner, detta skrupelfria utarmande av idén om konkurrens på lika villkor. FC Rosengård har länge nog varit ett paradexempel på storhetsvansinne. Och ganska säkert ror man även den här affären i hamn. Pengar talar, som bekant. Men i väntan på dramats upplösning säger jag ändå "heja Växjö". Vägra på bara, ni har mitt fulla stöd. Snacket om att spelaren "kommer i kläm" ger jag inte mycket för...nog läste hon väl kontraktet innan hon skrev på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar