onsdag 27 februari 2019

Mellan hopp och fruktan...

Ödesmatch är en missbrukad etikett i idrottssammanhang. Dock inte ikväll i Karlskrona. Efter att ha studerat restprogrammet i handbollsligan vill jag hävda att förloraren i mötet HIF Karlskrona-AIK nog kan hälsa hem. Vad gäller nytt kontrakt alltså. Visst, AIK:s läge är kinkigare än Karlskronas. Tre poäng skiljer före avkast. Går det som jag hoppas skiljer fem efteråt, går det som jag fruktar skiljer blott en. Varpå AIK har fem matcher kvar - tre hemma - medan Karlskrona bara har fyra. Svårighetsgraden ser på pappret ut att vara likvärdig, möjligen knapp fördel AIK. IFK Ystad, Sävehof och i allra sista omgången ett mätt och belåtet Kristianstad på hemmaplan, nog bör åtminstone fyra poäng ligga inom räckhåll. Då skulle AIK landa på 17 pinnar - och tvinga HIF Karlskrona till två segrar på de fyra sista för att nå 18 (målskillnaden är på AIK:s sida). Invecklat? Ja, jo, absolut. Och det stannar inte där. Hammarby, Önnered och i någon mån IFK Ystad är också indraget i bottenstriden, i alla fall skenbart. IFK Ystad har faktiskt kvar att möta samtliga "olycksbröder" i det nedre tabellskiktet. Kan vara en fördel men lika gärna en nackdel. Önnered "fick" som väntat Göteborgsderbyt av RIK häromdan, undanröjde därmed i praktiken risken för direktdegradering. Hammarby å sin sida behöver sex poäng till för att fly träsket, det tror jag man fixar. Och då är vi tillbaka på ruta ett: HIF Karlskrona-AIK ikväll. Den helt avgörande ödesmatchen. Kom igen förhandsdömda Karlskrona, ge mig och hela handbolls-Sverige fingret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar