torsdag 7 februari 2019

Nu kommer måstematcherna...

Och så var det tio jämnt. Raka förluster alltså för HIF Karlskrona i handbollsligan. "Jubileet" blev förstås hedersamt: 26-28 i Kristianstad igår, inte många lag kommer undan så lindrigt där. Kan bero på att Kristianstad gick för kvarts maskin och bara såg till att vinna matchen - men det spelar mindre roll. Huvudsaken är att HIF Karlskrona fick med sig lite självaktning inför stundande uppgifter. Det är nämligen nu matcherna kommer som avgör klubbens framtid. Önnered närmast, senare AIK, Guif, Hammarby. Alla bottenkonkurrenterna, alla på hemmaplan. HIF Karlskrona måste garanterat vinna minst två av dessa fyra matcher för att säkra en plats i återkvalet. Chanserna? Jag hoppas och jag tvivlar om vartannat. Bara det en framgång i och för sig. Inför säsongen såg jag ju inga möjligheter alls för HIF Karlskrona att hålla sig kvar i ligan. Inte med den tunna truppen, inte med den bristen på ersättare för alla spelare som lämnat. Laget har s a s redan överträffat mina farhågor. Men ska det sluta lyckligt vill det nog till att spetsförvärvet Reznicek börjar göra skäl för lönen. I gårdagens match bjöd han (återigen) på bomskott och tekniska fel i förödande omfattning. Inga mål, inga assists. Reznicek har blandat och gett under hela säsongen, blott sporadiskt levt upp till förväntningarna. Inte utan att jag saknar hans företrädare på h9-positionen Jakob Nygren. Han var helt klart stabilare. Idag sitter han på bänken i Ystads IF, spelar mer i farmarlaget än i A-laget. Har dessutom haft otur med skador. För tillfället okej dock, såvitt jag vet. Låna "hem" Nygren vore nog ingen dum idé, HIF Karlskrona. Om nu tävlingsbestämmelserna tillåter, det har jag inte kläm på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar