tisdag 19 februari 2019

Ett gästspel som väcker minnen

Idag kommer Karlskrona till Malmö för match i handbollsligan. Det är nåt speciellt för en sån som jag. Där man en gång föddes stannar hjärtat kvar. Där man en gång själv lärde sig spela handboll fastnar sympatierna. Nu var förvisso IFK Karlskrona mitt lag när det begav sig, HIF Karlskrona som då fortfarande hette Hästö IF låg i division 3 och det var ju föga upphetsande. Om än inte ointressant. Varje onsdagskväll under handbollssäsong hängde jag i Sjömansskolans gympahall där det ofta bjöds tre matcher i svit från just tredjedivisionen. Kl 18, 19.30 och 21. De flesta lagen i serien var lokala ty Karlskrona kunde vid denna tid - vi pratar 1950-tal - på goda grunder kallas handbollsfäste. Hästö, Långö, Flottan, Pantarholmen, Björkholmen, KBK, KFUM...det fanns säkert fler men minnet är en smula trubbigt. Över alla småklubbar tronade alltså IFK, men dessutom KA2 som låg stadigt i näst högsta serien. Att Hästö IF en dag skulle ta över som "stauns" ledande handbollsklubb såg jag verkligen inte komma, ingen vuxen hade berättat för mig att inget i livet varar för evigt. Numera har jag försonats någotsånär med utvecklingen. Lärt mig omfamna allt som kommer från Karlskrona. Så välkommen till Malmö och Baltiska hallen ikväll, Hästö alias HIF. Ser ni en grånad gammal IFK:are i slips på läktaren kan det vá jag. Beredd på en prövning, absolut. Men det gör inget. Högtidsstunden ligger i själva gästspelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar