söndag 30 september 2018

"Fel" Malmölag vann

En nördig sportsöndag, må jag säga. Först handboll i Baltiska hallen, HKM mot Hästö IF Karlskrona. Sen tvärs över gatan till Stadion för att kolla på fotboll, MFF-Sundsvall. Handbollen vann med 61-0. I mål räknat alltså. Tyvärr fördelades de hjärtskärande orättvist. HKM ledde matchen en gång: vid slutsignalen. Då hade Binai Aziz precis stänkt in 31-30 - snyggt men infernaliskt äckligt. Jag tycker inte HKM förtjänade att vinna. Inte med den inställningen. Den underskattningen. Det urusla målvaktsspelet. Underskattningen kan jag i och för sig förstå. En träningsmatch lagen emellan strax före seriestarten slutade 31-17. Nu kom HIF Karlskrona dessutom till spel utan Tomas Reznicek, den tjeckiske landslagsmannen som är tänkt att ersätta fyra sjättedelar av fjolårets förstauppställning. I hans frånvaro återstod idag tre man att laborera med på nio meter. Inga alternativ, inga möjligheter till byten. Okej, en av högersexorna gick ut som bollflyttare vid ett par tillfällen men det var en ren nödåtgärd, stuptrötta spelare måste ju få vila. Utifrån förutsättningarna gjorde HIF Karlskrona en fantastisk match. Om inte den förbannade förlorarkulturen suttit i tröjorna hade sensationen blivit ett faktum - och HKM fått vad de bad om. Jag kan medge att jag kom till fotbollen i upprört skick, karlskroniten i mig skojar man liksom inte bort. 0-0 skojar man heller inte bort, inte om man är s k blådåre. Undrar när MFF var part i mållöst senast, känns avlägset. Matchen var ganska enahanda - och till skillnad från i handbollen kan man väl säga att Malmölaget i det här fallet hade förtjänat att vinna. MFF-pressen var kompakt, hörnorna närmast löjligt många. Lite småsvagt att inte kunna pilla in en enda boll, även om Sundsvall förvisso försvarade sig väl. Slut för idag, tack för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar