tisdag 11 september 2018

Hitte-på för bättre bemedlade

Sverige-Turkiet 2-3. Nations Cup, är det så det heter? Fotbollens senaste hitte-på lämnar mig tämligen oberörd. Vi hade ett VM helt nyligen. Lika regelbundet återkommer EM. Och dessutom OS. Det räcker, i alla fall för mig. Men även för publiken i stort, som det verkar. Drygt 20000 på den här matchen, en vanlig träningslandskamp brukar locka fler. Vettlösa biljettpriser bidrog så klart...800 spänn för de billigaste, om jag hörde rätt. Det är bara att konstatera: förr var det ett allemansnöje att gå på fotboll, idag en klassfråga. Med detta sagt var det en ganska underhållande landskamp att titta på. Sverige ledde 2-0, förlorade snöpligt efter två sena baklängesmål. Turkiet avslöjade s a s vårt försvarsspel - och gjorde det på ett utstuderat skickligt sätt. Snabba pass, bländande teknik, klockrena avslut...Sverige hängde helt enkelt inte med. Vet inte om det betydde något att "Granen" saknades, snabbhet är väl knappast hans främsta egenskap. För omväxlings skull var Sverige faktiskt bättre framåt än bakåt. Durmaz, Kiese Thelin, Claesson mina topp-tre. Slutligen noterar jag att förbundskaptenen var arg. På domarna. Som vanligt. Så visst finns det dom som kan gå igång även på Nations Cup...eller vad det nu var jippot hette.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar