onsdag 3 januari 2018

Halleluja för hockey...

Kan en handbollsnörd bli hockeyfrälst? Svar ja. I alla fall för stunden. Gårdagens match mellan Malmö Redhawks och Skellefteå kan ha varit det galnaste jag sett, all idrott inkluderad. Nej, jag har inte glömt den där fotbollslandskampen mot Tyskland som slutade 4-4 efter en osannolik svensk upphämtning. Men detta var värre. Skellefteå äger matchen i 55 minuter, leder 4-0 och har full kontroll. Själv överväger jag att stänga av tv:n och fattar egentligen inte varför jag inte gör det. Noterar förstrött att Redhawks får ett tröstmål...och snart ytterligare ett. Sjyst av Skellefteå att bjuda lite, hinner jag tänka innan en tredje reduceringspuck fladdrar in i kassen. Då inser jag att Malmö Redhawks måste fått vad som på hockeyspråk brukar kallas "momentum" - plus extra allt och lite till. Vad Skellefteå fått vill jag knappt veta, men det liknar byxångest i kombination med hjärnsläpp. Och visst kommer 4-4 och som kronan på verket även 5-4 någon minut in på förlängningen. Fem Malmömål på cirka sex minuter, seger i en match som redan var förlorad! Hockey, skulle Wikegård grymtat av ohämmad förtjusning. Bullshit, säger jag. Inte ens i hockey inträffar sånt här mer än en gång per århundrade, typ. Kul att man fick vá mé när det hände. Men ännu roligare att det snart är dags för EM. I handboll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar