onsdag 1 mars 2017

SVT i Ohlssons ledband

A men, inte idag igen. Tänker jag när jag ser och hör Liberalernas riksdagsledamot Birgitta Ohlsson lägga ut texten om sin bok i SVT. Jag vet inte längre för vilken gång i ordningen. Om det är femte, sjätte eller tionde. På en bok som funnits ute i handeln bara ett par veckor. Har någon någonsin fått lika mycket reklamtid alldeles gratis i tv? Nej, vågar jag påstå, det har ingen fått. Så vad är det med just Birgitta Ohlsson som får SVT att helt ogenerat bjussa på marknadsföringen? Hennes kändisprofil? Hennes frenetiska uttryckssätt? Bokens tema och titel: "Duktiga flickors revansch"? Gissar på det senare. Genusspöket har evigt liv i landet Sverige - inte bland flickor och pojkar generellt, men absolut i de kretsar där Ohlsson rör sig. Och dit räknas uppenbarligen "oberoende" SVT. Vad gäller själva boken har jag inte läst den och avser heller inte att göra det. Ämnet känns en smula uttjatat och irrelevant, tv-reklamens bortstötande effekt spelar också in. Sån é jag. Luttrad i själen, gammal i passet, ung i sinnet. Har bara lite svårt för hejdlöst karriär- och maktbesatta människor, kvinnor som män, även om jag inser att de måste finnas. Förresten, var det inte jag som ganska nyligen skrev att Birgitta Ohlsson vore en lämpligare partiledare än Jan Björklund för Liberalerna? Får man lov att ändra sig? Tack. Hellre en Bror Duktig än en Syster Besserwisser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar