söndag 10 juli 2016

Ett värdigt mästarlag - trots allt

Portugal-Frankrike 1-0 (efter förlängning). Många skulle säkert säga att bästa laget INTE vann EM-finalen. Jag kan hålla med - delvis. Frankrike hade mer boll, fler chanser, visst spelövertag mest hela tiden. Portugal hade inte ens Ronaldo - megastjärnan utgick skadad redan efter tjugo minuter - men även utan honom en taktiskt fulländad lagmaskin, vars like jag nog aldrig skådat. Som Island gånger tusen. Hårt arbetande spelare, otroligt skickliga både med och utan boll, optimalt organiserade av en sträv veterancoach vid namn Santos. Kan inte påstå att jag njuter av den sortens fotboll, men beundra den kan jag absolut göra. En annan aspekt på kvällens final är - semifinalerna. Portugal hade en tämligen bekväm mot Wales, Frankrike en avsevärt mer kraftödande mot Tyskland. Tillika en dag senare så att återhämtningstiden till finalen blev kortare för fransmännens del. Självklart bör semifinalerna spelas parallellt. Om man vill värna sportslig rättvisa alltså. Hursomhelst köper jag Portugals seger, den var om inte välförtjänt så i alla fall välmotiverad. Målen räknas ju, inget annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar