tisdag 26 juli 2016

Allsvensk halvtidssummering

MFF överst i ett tätnande toppskikt. Falkenberg och Gefle sladdande i botten. Så är läget när exakt hälften av årets fotbollsallsvenska avverkats. Inget förvånar, framförallt inte "däruppe". MFF skuggas närmast av Norrköping, Göteborg och AIK, alla nämnda i förhandstipsen. I kön hade många kanske räknat med nykomlingarna, om inte annat så av gammal vana. Men Östersund och Jönköping har hävdat sig väl - så här långt, är säkrast att tillägga. Besvikelserna i halvtid är i mina ögon Hammarby och Djurgården. De stolta Stockholmsklubbarna krisar kring kvalstrecket, ser ut som enda tänkbara räddningsplankor för Falkenberg och Gefle. Vilket får mig att undra om det finns "lantistränare" i fotbollen. Djurgårdens Pelle Olsson såväl som Hammarbys Nanne Bergstrand har ju tidigare lyckats väl under evighetslånga sejourer i Gefle respektive Kalmar...men huvudstan är nåt annat, tydligen. Skulle förvåna mig om inte minst en av dem får kicken innan säsongen är över. Någon undrar kanske om jag inte ser även Helsingborg som en besvikelse? Faktiskt inte. HIF av idag saknar ekonomiska muskler - och därmed spetskvalité i spelartruppen. Nytt kontrakt vore en prestation, det kan man fortfarande hoppas på. Slutligen. Till vårsäsongens spelare utnämner jag Pawel Cibicki. Ratad i MFF, inlånad av Jönköping där han blivit målskytt i var och varannan match. Så kan det gå när en ung talang får omgivningens fulla förtroende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar