lördag 20 juni 2015

Freda sjukhuset från tiggeri

Har det inte gått lite långt nu? Med tiggeriet, menar jag. Utanför butiker och köpcentra - okej. Vid bankomater runt om i stan - ja, jag kan ta det också. Men på sjukhusområdet? Precis vid entréerna till vårdkliniker...nä, där går faan i mig gränsen. Jo, jag tycker faktiskt det, jag som annars är en erkänt tolerant typ. Detta var dock vad som mötte mig igår när jag skulle besöka en sjukdomsdrabbad anhörig. Tiggeri. En kvinna på marken. En mugg. Ett "hej-hej". En vädjande blick. Allt jag lärt mig att acceptera och till nöds respektera, allt det kände jag mig seriöst störd av nu. Sjukhuset bör vara en fredad zon, det är min bestämda uppfattning. Kan ingen ge tiggarna en elementär grundkurs i vett & etikett? För deras egen skull, inte minst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar