tisdag 16 juni 2015

Fotbollen större än Sverige, Kristiansson

Sverige-Australien 1-1. Offrade ett par timmar av nattsömnen för att se matchen som skulle avgöra Sveriges fortsatta VM-öde. Nu blev det inte riktigt så. Delad pott betyder att avgörandet skjuts upp till senare idag - Sverige kan bli utslaget, Sverige kan gå vidare till åttondelen, allt ligger i andra lags händer. Ärligt talat bryr jag mig inte jättemycket om saken. Inte som Daniel Kristiansson, tv-kommentatorn. Den mannen har det inte lätt under VM. När ingenting går Sveriges väg låter han liksom personligt sårad. Uppriven, i natt närmast uppgiven. Ett märkligt sätt att förhålla sig till skeendet, kan jag tycka. Obehagligt, oprofessionellt. Vad är problemet med att damfotbollen breddats lite på toppen? Att t ex Australien gått framåt medan t ex Sverige stått stilla? Mig stör det inte alls. Jag gillar fotboll - oavsett avsändare. Och VM-turneringen i stort skulle säkert överleva en svensk sorti, det tror jag. Mer ovisst med Kristiansson. För att inte tala om Sundhage, förbundskaptenen. Få kan tala så väl och så länge om fotbollen som hon, ännu färre kan leverera fler floskler. I skrivande stund kommer jag faktiskt bara på Rikard Norling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar