torsdag 12 september 2013

Vår bästa målvaktstid är nu

1. Andreas Isaksson. 2. Ronnie Hellström. 3. Thomas Ravelli. 4. Kalle Svensson. 5. Övriga. Ja, förlåt. Fick bara för mig att ranka Sveriges landslagsmålvakter i fotboll, dvs de som jag upplevt under min livstid. Från Kalle till Isak - och däremellan ett otal andra. Zamora Nyholm, Arne Arvidsson, Ronney Pettersson, Sven-Gunnar Larsson, Nisse Hult (1 gång!), Janne Möller, Magnus Hedman...många minns man, ännu fler har man glömt. Men min specielle favorit är alltså Isaksson. 109 landskamper vid det här laget, etta på posten sedan länge. Ändå inte "brett" erkänd som en stor målvakt, tycker jag. Kanske för att spelet med fötterna lämnar en del i övrigt att önska? Liksom det gjorde för Ravelli. Av den anledningen är det också svårt att jämföra nutidens burväktare med dåtidens: målvaktsspelet har förändrats, Kalle S och grabbarna behövde liksom inte bekymra sig om fötterna, nävarna var gott nog. Själv är jag helt trygg med Isaksson. Kan inte på rak arm erinra mig en enda jättegroda som lett till baklängesmål - men däremot en massa kvalificerade räddningar som hjälpt "oss" till seger, senast mot Kazakstan häromkvällen. Hög tid att ge honom den cred han förtjänar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar