onsdag 10 april 2013

Bevare mig för besserwissers

Lyssnar inte mycket på Sportradion nu för tiden. På vägen hem från Helsingborg igår kväll blev jag dessvärre tvungen. Inget ont om busschauffören, han hade enbart goda avsikter med att skruva upp volymen. Det var ju Champions League-afton, Barcelona-Paris, Zlatan och hela den biten. Men duon som refererade/kommenterade från just den matchen...bevare mig väl. "Dagge & Emelie", presenterades de som (om jag hörde rätt). Den sistnämnda kände jag igen från fjolårets EM, radioberoende som jag just då var i en tv-fri sommarstuga i Småland. "Emelie", 20 plus nånting, var minsann fotbollsexpert redan då. Ingen direkt ödmjuk sådan heller. Snarare värsta besserwissern. En sån där som maxar svadan i övertygelse om att det ska höja trovärdighetsfaktorn. Tyvärr icke, den stannade kring nollpunkten. Inget har förändrats, märkte jag igår kväll. Vid fem tillfällen under resans gång var "Dagge & Emelie" ute i etern för att lämna rapporter från Barcelona-Paris. Hon dominant av ordflödet och analyserna, han lite artigt (?) tillbakahållen. De fyra första gångerna nämndes inte Zlatan vid namn överhuvudtaget, jag började faktiskt tro att han inte var med. Jag menar, en svensk spelare på den nivån och så förbigås han med kompakt tystnad i svensk radio. Märkligt. Men se, femte gången gillt! Paris hade tydligen fått frispark i farligt läge, Zlatan drog den i muren. Då bröts pakten eller vad det nu var, då blev "Dagge & Emelie" liksom tvingade att säga "Ibrahimovic". Expert Emelie lät oss dessutom förstå att någon annan borde lagt frisparken. "Någon som går på precision, Ibrahimovic går ju bara på kraft". Ja, herre min skapare. Emelie själv kanske? Så redig som hon låter kan hon säkert slå en frispark också. Bättre än "Ibrahimovic", bättre än alla andra i hela fotbollsvärlden. Tillåt mig fnysa. Och observera nu att detta inte är ett inlägg i någon könsrollsdebatt eller så. Jag hade tyckt likadant om besserwissern hetat Emil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar