måndag 24 oktober 2011

Min allsvenska 2011

Alla summerar fotbollsallsvenskan 2011, så varför inte jag? Häng med...

Årets lag: Helsingborgs IF förstås. Mästare i suverän stil - trots tunga spelarförluster mitt i säsongen. Imponerande.

Årets tränare: Lätt att säga Conny Karlsson, HIF. Men själv är jag väl så svag för Andreas Ahlm i AIK. Och för Peter Swärdh i Mjällby. Och - som alltid - för Gefles evige trollkarl Per Olsson.

Årets spelare: May Mahlangu, HIF. Vem saknade Marcus Lantz?

Årets genombrott: Pontus Jansson, MFF. Jag flaggade för honom här på bloggen redan i förrfjol...bättre tidigt än aldrig liksom. "Ponne" har varit magnifik i höst, nästan burit sitt lag i vissa matcher. Joker i nästa års EM-trupp?

Årets trendbrott: Såg vi i Göteborgsfotbollen. Både Gais och Häcken kom före Blåvitt i tabellen. Laget som skulle bli bäst i Sverige blev sämst i stan.

Årets värvning: Mathias Ranégie från Häcken till MFF. Kostnad: cirka 14 mille. Di rige di kan.
Årets fråga: Var det värt pengarna?

Årets tomte: Gra(h)n. Tobias Grahn, Mjällby. Tio varningar, tre avstängningar. Däremot noll mål och noll assists. Jag gillar Grahn, gillar att han inte är så förbannat präktig. Mjällby blir inte lika roligt utan honom.

Årets revansch: Robert Åhman-Persson. Marginalspelare i MFF, nyckelspelare i AIK.

Årets flop: Får väl bli Örebro. Topptippat av diverse förståsigpåare, tolva i sluttabellen.

Årets sorti: Trelleborgs FF. Laget som inte kunde åka ut...inte så länge Tom Prahl var tränare. Trodde vi väl lite till mans. Men mirakelmän finns inte på riktigt - utom i Gefle då.

Årets slagpåse: Halmstad. Gamla fina HBK. 14 ynka pinnar på 30 matcher. Måste vara länge sen allsvenskan hade en lika hopplös jumbo.

Årets dumstrut: Sätter jag på mig själv - med glädje. Trodde ju att Mjällby skulle åka ur. Hur kunde jag?

Årets Dream Team: Mv: Pär Hansson, HIF. Backlinje: Mattias Johansson, Kalmar, Pontus Jansson, MFF, Alexander Milosevic, AIK, Christoffer Andersson, HIF. Mittfält: David Löfquist, Mjällby, May Mahlangu, HIF, Robert Åhman-Persson, AIK, Mervan Celik, Gais. Anfallare: Mathias Ranégie, Häcken/MFF, Tobias Hysén, Göteborg. Strikt personligt, här och nu. Och med viss reservation för klent minne.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar