lördag 8 oktober 2011

Jag har bott där förr...

Åren mellan 1975 och 1980 bodde jag mitt i eldoradot. Ja, Seved alltså. Rasmusgatan 14, närmre bestämt. Tre trappor upp i en luggsliten fastighet, balkong med utsikt över torget. Inte så dumt.
Området var väl vid den tiden som de flesta andra Malmöområden. Blandat fastighetsbestånd, mest gammalt. Konsumbutik och tobaksaffär vid torget, blomsterhandel i just det hus där jag bodde. Fler fyllos än pundare i kvarteren, även om båda sorterna förvisso var representerade. Vanligt hyggligt folk i övrigt. Inga ungdomsgäng, inget att frukta.
Annat nu tydligen. Läser i Sydis att brevbärarna på Seved utrustats med överfallslarm, att socialarbetarna i stadsdelen kräver detsamma. Ligister i flock hotar och hetsar, sannolikt i brist på egna jobb och i vart fall på eget förstånd. Det är en katastrofal situation som beskrivs, i det närmaste hopplös.
Aldrig kul och sällan sant att säga "det var bättre förr" - men just i fallet Seved vore det lögn att inte säga det.
F ö har jag bott på Rosengård också. Och på Backarna. Och på Hermodsdal. Innan jag flyttade hit, till Söderkulla. Fråga mig om Malmö, jag vet en del.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar