lördag 22 januari 2011

Ungdomens kväll i Arenan

Sverige-Serbien 28-24.
Det är med Kim Ekdahl Du Rietz som med Oscar Carlén. Ung, modig, respektlös och blint målsugen. Jag kan ibland reta mig lite på deras egon, på deras oförmåga till kantutspel inte minst.
Fast inte ikväll. Absolut inte ikväll.
Utan Ekdahl och Carlén hade Sverige knappast vunnit den här matchen. Kändes som nästan alla blågula mål under slutkvarten kom från antingen den ene eller den andre. Där ingen annan i laget tycktes våga, orka eller kunna, där vågade, orkade och kunde "unghingstarna" hur mycket som helst. Otroligt imponerande.
Lägg till detta Niclas Ekbergs säkra straffskytte och Johan Sjöstrands briljanta målvaktsspel - och vi finner att Sveriges fyra yngsta spelare faktiskt blev tungan på vågen. Bara en sån sak.
Det enda jag stör mig på nu är att Fredrik Petersen blivit bänkoffer. Är Källman så jävla outstanding som vänstersexa att han måste spela nonstop i varje match? Tycker inte jag.
Kroatien i morron kväll. Ny seger och Sverige är, såvitt jag förstår, klart för VM-semifinal redan innan Danmarksmötet på tisdag. Skulle nästan kännas lite snopet.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar