söndag 1 november 2009

Tankar inför guldfinalen

Idag gäller det, idag ska fotbollsallsvenskan 2009 avgöras. Göteborg mot AIK i en ren guldfinal, bättre kan det inte bli.
Vem vinner?
Ja, om gubbarna här hemma i kvarteret får bestämma är svaret givet: Göteborg. Åtminstone hoppas de det, nästan undantagslöst. AIK ligger inte bra till bland mina snackebröder, den saken är klar. Kanske är det 08-syndromet som spökar, kanske är det själva lagbygget som stör. AIK:s spelare heter ju Ortiz, Obolo, Mutumba, Flavio, Djordjic…såna provokativa namn finns inte i Göteborg, blott en Selakovic som pratar svenska utan brytning.
Nå. Jag har inte djupforskat i ämnet, bara lyssnat av, dragit slutsatser.
Själv smyggillar jag faktiskt AIK. Nationsmångfalden, kaxigheten, alla de ”osvenska” profilerna. Den enastående förmågan att vinna med 1-0 – gud vet hur många gånger det hänt under säsongen. AIK, för mig, är klubben som bäst lyckats omfamna integrationstanken i en värld full av dinga Sverigedemokrater. Guld värt, bara det.
Dock tror jag att homogena Göteborg vinner idag. 2-0.

S E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar