Ser att Robin Simovic har en annons i Sydsvenskan idag. Förklädd till artikel på tidstypiskt manér. I det här fallet ett bortglömt fotbollsproffs utan kontrakt som söker nytt jobb - och därför behöver påminna om sin existens. Sydis står till tjänst, bjuder på nästan ett helt uppslag. Precis som man gör så fort en ny krog ska öppnas i Malmö. Jag säger inte att det är fel, bara annorlunda mot hur det var förr.
*. *. *
Reklam i tidningstext ansågs helt enkelt vara en dödssynd. Krogar och nöjesställen fick så vackert annonsera mot milimeterpris. Det är möjligt att ”misstag” förekom - men idag är öppna spjäll rättesnöret, Sydis har en reporter som nischat sig på presentation av alla nytillskott i Malmös restaurangvärld. Gratisreklam, inbäddad i allmän journalistik. Hur jobbsökande fotbollsproffs behandlades förr vet jag inte. Ganska stramt förmodligen. Rena PR-artiklar liknande den om Simovic har jag inget minne av.
*. *. *
Nu råkar jag gilla Robin Simovic. Har alltid gjort. Påstår heller inte att han snyltar på Sydsvenskans frikostighet. Ansvaret, om det finns något, är tidningens. Det kan också vara jag som väsnas om just ingenting. Som fastnat i det gamla. Missat det nya. Ett vanligt fenomen i min ålder, inget att skämmas över. Men jag vidhåller förstås att själva affärsidén verkar udda: erbjuda reklamutrymme utan att ta betalt. Otänkbart på min tid, Sydis var beroende av sina annonsintäkter. Och mån om sin image.
*. *. *
Hoppas det går bra för Simovic. Artikeln har tyvärr lite drag av nödrop, tycker jag. En kille som svalnat på marknaden, som ber om en ny chans men börjar få en del emot sig. 33 fyllda, naturligt slitage efter en lång och brokig karriär. Ingen fotboll senaste halvåret, bara rehab. Belgien dessförinnan, oklart varför kontraktet bröts där. Simovic själv säger att han har sina bästa år kvar och några kritiska frågor syns inte till. Opassande i en annons, kanske?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar