onsdag 12 december 2018

Ryssland gav, Sverige tog

Sverige-Ryssland 39-30. Som jag misstänkte: Sverige fick den här matchen av Ryssland. Kul för tjejerna, kul framförallt för Nathalie Hagman som ensam stod för osannolika 17 mål. Men skämmigt förstås för tomtefar Trefilov och hans töser. Klappar delar man ut på julafton, faan inte mitt under en EM-turnering. Matchen var alltså jämn fram till halvtid, sen kom Ryssland ut med en B-uppställning för att understryka sitt ointresse av slutresultatet. Borde vá böter på sånt. Min fulla respekt för Sverige dock. Härligt att se laget släppa loss och spela ut. Tempot var nästan norskt, inställningen fulländad. Och Hagmans målorgie det värsta jag sett på en handbollsplan. Häpnadsväckande med tanke på hur kall hon varit tidigare i turneringen. Nu får Sverige möta just Norge i placeringsmatchen 5/6. Tufft, som norskorna sett ut i mellanrundan är de bäst av alla. I semifinalerna blir det - om jag inte missuppfattat något - Ryssland-Rumänien respektive Frankrike-Holland. Om ryskorna lämnar julklappssäcken i omklädningsrummet är de givna finalister, Rumänien fick ju sin oumbärliga storstjärna Neagu korsbandsskadad i dagens match mot Ungern. Tredje olyckan av den typen i detta EM, katastrofal statistik. Vem som vinner den andra semin vågar jag knappt tippa. Jo förresten. Frankrike.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar