torsdag 20 december 2018

Kittlande "derby" i rutan

Ikväll är det Eckerströmmaderby i tv-rutan. Ja, alltså Oskarshamn mot Karlskrona i hockey. Mina barndomsstäder. Elva år i Oskarshamn, dryga fem i Karlskrona innan det bar iväg till Malmö. Så jag håller på Oskarshamn? Inser att jag borde, rent matematiskt. Men så enkelt är inte livet. Jag är trots allt född i Karlskrona, det skojar man inte bort. Lotsbåt från skärgården in till BB, mor har berättat. Sen tåget hem till Oskarshamn när jag var 1 vecka och "ful som stryk", mor har minsann berättat det också. Året var 1945, jag kom s a s med freden. Pratade småländska och åt kroppkakor fram till -56. Då hade mor & far vänligheten att flytta tillbaka till Karlskrona. Inte för att jag hade något särskilt emot Oskarshamn, tvärtom. Stan var liten och överblickbar, gång- eller cykelavstånd till allt. I hamnen färjetrafik, både till Öland och Gotland. Två fotbollslag, IFK och AIK. Hockey på månskensrink. Pingis, brottning, boxning. Gunnarsöbadet med "grytan", det var där jag lärde mig simma. Lus-Martin, Lumpe-Lena, Mos-Matilda, Kalle på Staten Frälsningssoldaten...alla dessa oförglömliga profiler som kallades orginal. Vad som inte fanns i Oskarshamn var handboll, den sporten fick jag korn på först i Karlskrona. Där jag f ö fick korn på onödigt mycket, sanningen att säga. Det är ju så i de nedre tonåren, i mitt fall t o m tidigare: alla sinnen öppnas, alla spärrar släpper. Röken. Kröken. Lättjan. Sorglösheten. Damerna. Karlskrona innebar i någon mening mitt genombrott i (halv)vuxenvärlden. Eller också mitt totala sammanbrott, beroende på vem man frågar. Hursomhelst blev jag karlskronit på riktigt under de där fem åren, ett med min födelsestad. Det sitter i själ och hjärta liksom, inte ens lilla fina Oskarshamn kan göra något åt den saken. Men hockeymatchen ikväll får de gärna vinna, man ska vá generös mot gamla vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar