söndag 16 december 2018

Inte bländande, bara mästerligt

Frankrike-Ryssland 24-21. Känns som jag skrivit det förr: ge fransyskorna ett mål och de tar hela matchen. EM-finalen blev på så vis nästan lite typisk. Ett Frankrike som skaffar sig en knapp ledning, vårdar den, försvarar den, får tiden att gå tills den plötsligt är ute. Ingen ögonfägnande handboll, men effektiv och smått unik. Normalt betyder ett par måls över- eller underläge ingenting i handboll, jämna matcher kan kantra över åt vilket håll som helst. Frankrikes damer är undantaget. Försvarsspelet utstuderat oskönt och skickligt. Målvakterna grymma båda två. Bredden enorm, dubbelkompetens i alla positioner. Coachen, vad han nu heter, ett taktiskt snille. Synd om Ryssland som kan så mycket och har ett guldkorn som Anna Vyakhireva i laget...men som här gick i den franska fällan. Lätt hänt, som sagt. Nej, jag har inte glömt att Sverige faktiskt kryssade mot detta Frankrike tidigare i turneringen. Bra gjort. Även om Frankrike fixade exakt vad omständigheterna krävde där också: en poäng. Ett värdigt mästarlag, helt klart. Får jag slutligen strö lite beröm över TV3 som gett oss EM-handbollen. Så länge radarparet Perlskog/Hellgren kommenterar matcher kan ingenting bli annat än succé. Samma med Hanna Fogelström och Martin Frändesjö som studioexperter. Så kunniga, så vältaliga, så till sin fördel i rutan. Fogelström får mig förresten av någon anledning att tänka på en marsipanros. Fast så får man visst inte säga nuförtiden. Därför skriver jag det istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar