lördag 16 september 2017

Magplask i handbollens ankdamm

Jag tar handbollen på allvar, det är ett som är säkert. Om handbollen tar mig på allvar är jag däremot osäker på. Det finns en del som talar emot. 1. En säsongsupptakt i högsta ligan där ett lag hinner spela fyra matcher innan övriga lag spelat en eller två, i något fall ingen alls. Oavsett skäl är detta inte seriöst från förbundets sida. Inte om man tror på sin produkt och menar att serieformen är värd att värna. Inte om man respekterar sin publik åtminstone hälften så mycket som man uppenbarligen respekterar mästarklubben. 2. En tränare som har som bisyssla att sitta i tv och recensera konkurrerande lag när hans eget råkar vara spelledigt. Skojigt, på gränsen till intressant. Men samtidigt plask, plask i ankdammen. Motsvarande "grepp" vore omöjligt i fotbollen, vågar jag påstå. Kan förstås bero på att fotbollstränare har bättre betalt än handbollstränare. 3. Igår kväll hade jag bespetsat mig på att se Lugi-Karlskrona i tv. Matchen var utannonserad av Cmore, fanns i alla tablåer. Inte i rutan. Där fick jag, utan närmare förklaring, Hammarby-Guif. Inget ont om de lagen men för mig som karlskronit i förskingringen kändes det som att bli serverad blodpudding när jag beställt gåslever. 4. Spelschemat. Trodde man kunde lita på det, planera efter det. Såg på HK Malmös hemsida igår att jag hade fel. Hemmamatchen mot Karlskrona har med kort varsel flyttats från måndagen den 25e september till söndagen den 24e. Då jag tackat ja till en invit om Tysklandsresa - med utgångspunkt just från mitt nördiga handbollsintresse. HKM:s "ursäkt" är att MFF spelar på måndagen och att man inte vill konkurrera om publiken. Som om en hemmamatch mot Karlskrona någonsin lockat fler än de närmast sörjande till Baltiska hallen, dvs sex á åttahundra pers. Av vilka nu minst en faller ifrån pga det uppgivna tricksandet med speldatum. Jag säger bara: kom igen handbollen, visa lite intresse för de intresserade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar