lördag 30 september 2017

Lyft tränarfrågan, HIF Karlskrona

Efter tre raka bortamatcher och lika många förluster var det äntligen dags för hemmapremiär för HIF Karlskrona igår kväll. Mot Aranäs, ett av få lag i handbollsligan som HIF Karlskrona i all sin bräcklighet möjligen skulle kunna ge en match. Men nej, det sket sig igen. Stortorsk, 26-32. Ett gott råd: skaffa en tränare, HIF Karlskrona. Någon som kan coacha ett lag. Någon som kan sätta ett spel. Någon som kan bestämma sig för en förstauppställning. Någon som kräver attityd av spelarna. Kort sagt, någon med erforderlig kompetens. Kalle Lång är inte den mannen, tyvärr. Resultaten talar för sig själv: under Långs ledning har HIF Karlskrona vunnit NOLL matcher i handbollsligan. Hur många det rör sig om vet jag inte, har tappat räkningen. Men Lång tog alltså över tränarjobbet efter Ulf Schefvert under senare delen av förra säsongen så tid har han ju haft, "vänta & se" har löpt ut för länge sen. Personligen trodde jag att Kalle Lång, internrekryterad från farmarlaget, var en tillfällig nödlösning, att HIF Karlskrona skulle komma med nåt nytt och betydligt tyngre namn inför den här säsongen. Möjligen lät man sig luras av det lyckosamma återkvalet i våras. Segrarna mot ett mediokert Tyresö, Lång's enda avvikelse från mönstret s a s. Det kan i så fall stå klubben dyrt. Förutsatt alltså att målet är fortsatt elithandboll, vilket jag tror. Har jag fel spelar tränarfrågan mindre roll, då kan Kalle Lång lika gärna ersättas med Kalle Kort eller Kalle Anka. Men annars är t ex Sebastian Seifert ledig, såvitt jag vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar