onsdag 9 augusti 2017

Glen Campbell i ljust minne

Glen Campbell är död. Countrymusikens kanske finaste röst har tystnat - och beskedet kommer inte oväntat. Campbell insjuknade i Alzheimers för flera år sedan, hans tid var utmätt. Vet förresten inte om han ska gå till historien som just countrysångare. På flera av sina album rörde sig Campbell i gränslandet mot pop, inte för inte hade han också ett ungdomsförflutet i Beach Boys. Som soloartist fick han en enastående karriär över mer än ett halvt sekel. Första gången jag fick upp ögonen - och öronen - för honom var på tidigt 60-tal. Campbell hade då gjort en cover på Buffy Sainte-Maries fredssång Universal Soldier och den röstades minsann in på Tio-i-Topp, bland alla i sammanhanget mer "normala" banaliteter. Vad jag kan minnas blev det Campbell's enda besök på den listan. Hans sångstil och låtval gjorde sig inte riktigt just där. Eller här i Sverige överhuvudtaget. Country ansågs länge hopplöst fel på något diffust sätt, fördelen med det var förstås att man ostört kunde leta efter Campbells senaste i Broddmans reabackar. Han gav ut massor av plattor genom åren, jag köpte många men inte alla. Min absoluta favorit, om jag måste välja, får nog bli samlingsalbumet Love Songs. Där tolkar Glen Campbell moderna klassiker som t e x You've Lost That Lovin Feeling, Without You och Feelings - och han gör det med all den innerlighet som berör ett mänskligt hjärta. Frid och ljus över hans minne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar