torsdag 11 augusti 2016

Reportrar utan gränser

Möjligen var jag lite väl översvallande i mitt beröm av TV3:s OS-bevakning häromdan. Ett par tveksamma kort finns där allt i kanalens svulstiga personalstyrka - och konstigt vore det annars, kanske. Tänker i första hand på Jenny Kallur och Henrik Johnsson. Hon lanserad som "reporter" i friidrotten. Han kommentator i delar av ridsporten. Hon syster till Susanna Kallur som deltar i just friidrotten. Han gift med Malin Baryard som deltar i just ridsporten. Jäv brukar man kalla sådant i andra sammanhang. Men idrott är kanske ett sammanhang för sig? Förvånad är jag nu inte. Gränser suddas ut hela tiden, även de för god smak och gott omdöme. Problemet med denna glidning är trovärdigheten. Den offras, liksom. Som tv-konsument av OS förväntar jag mig oberoende reportrar och kommentatorer. Det känner jag inte att jag får med en duo som sannolikt kvoterats in i egenskap av just syster respektive äkta make. F ö är jag inte odelat bekväm med handbollsgurun Claes Hellgren heller. Tycker han fegar lite, undviker sådant som kan uppfattas som kritik. T ex att klargöra sin syn på de svenska förbundskaptenernas coaching. Där är Hellgrens parhäst Robert Perlskog betydligt bättre. Inte lika mycket kompis kanske? Och med allt detta sagt vidhåller jag att TV3 ändå gör OS med bravur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar