tisdag 16 augusti 2016

Damernas tisdag i Rio

Kvartsfinal i handboll. Semifinal i fotboll. Mehraf Bata i final på 1500 meter. Och så allas darling Susanna Kallur i försöken på 100 meter häck. Det är damernas tisdag på gång för svensk del i OS. Något säger mig att någon kommer att göra sensation...jag lutar lite åt fotbollslaget. Brasilien kan låta som övermäktigt motstånd, krossade ju Sverige med 5-1 i gruppspelet. Men just detta, menar jag, talar för Sverige nu. Fotbollens egen mystiska logik brukar vara så: svårt att upprepa resultat inom loppet av några få dagar, lättare kanske att lära av förlust än av seger. I grunden skiljer inte mycket mellan Sverige och Brasilien, det är min känsla. Brassorna har tekniken, speeden, Marta. Sverige har taktiken, organisationen, revanschlusten. Och dessutom "vingar" efter succén i kvarten mot USA. Utgångsläget kunde varit sämre, den saken är klar. Vanskligare för handbollsdamerna. Att ställas mot Norge är som att ställas mot väggen. Inte helt omöjligt men förbannat jobbigt. Potentialen finns dock, jag vägrar avfärda Sverige som chanslöst. Sen är det en helt annan femma att varken fotbolls- eller handbollsdamerna kan mäta sig med Meraf Bahta prestationsmässigt, oavsett hur det går. Att ta sig till final i ett getingbo som 1500 meter är så mycket svårare, så mycket större. Tycker jag - som ändå älskar både handboll och fotboll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar