fredag 5 augusti 2016

Det sevärda OS-landslaget

Offrade delar av nattsömnen för att se de svenska fotbollsherrarnas OS-premiär mot Colombia. Det var det värt. Sveriges "hopplock" - 54 återbud, sägs det - gjorde en utmärkt match och fick 2-2 med klar mersmak. Återbudstjafset bör man nog ta med en nypa salt...jag menar, vem eller vilka i detta lag skulle/borde inte varit med? Izhak? Ajdarevic? Khalili? Tibbling? Linde i målet? Någon överhuvudtaget? I så fall har svensk fotboll lyxigare problem än jag trodde. Här fanns ju allt det som så ofta saknats i Hamréns "riktiga" landslag. Modet. Kreativiteten. Bollskickligheten. Djupledsspelet. Mycket upplyftande att bevittna. Vill man vá kritisk kan man alltid hacka på lite svaj i försvarslinjen, men det gav ju å andra sidan Linde chansen att glänsa. En fin målvaktstyp, vet knappt var han spelar till vardags. Norge nånstans, tror jag. Mest imponerad blev jag ändå av mittfältet. Tibbling, Khalili, Quaison, Fransson. Alla utlandsproffs i olika ligor, alla allsvenskt skolade i olika klubbar. Tillsammans lysande, tekniskt sett fullt i klass med de drivna colombianerna. Ska bli spännande att följa fortsättningen för detta speciella OS-landslag. Dock missar jag stundande match mot Nigeria. Arsenal kommer ju till Göteborg på söndag och var ska en sån som jag vá då om inte på Ullevi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar