söndag 20 september 2015

Försvar är bästa anfall

Arton gjorda mål på 24 matcher. Ingen enskild spelare som (såvitt jag vet) gjort fler än två. Sex vinster, alla utom en med 1-0. Ja, förlåt. Rabblar bara lite statistik från Mjällby AIF:s förehavanden i superettan. Och i det fallet säger statistiken allt: Mjällby är i princip tvunget att hålla nollan för att ta poäng. Genom hela säsongen har avsaknaden på en striker varit monumental - och pressen på försvaret helt adekvat extrem. I försvaret inkluderar jag då inte minst sista utposten, 41-årige veteranmålvakten Mattias Asper. Igår höll han nollan igen, vilket gjorde det möjligt för laget att ta en blytung 1-0-seger i Degerfors. Jag säger inte att Mjällby kommer att klara sig nu, den förbannade statistiken talar fortfarande emot. Men jag är stum av beundran över förmågan att få ut så mycket av så lite. 22 inspelade poäng på arton gjorda mål, det är min själ smått fantastiskt. Slutar det med nytt kontrakt kommer jag utan betänkligheter att använda det missbrukade ordet bragd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar