onsdag 2 september 2015

21 diskutabla sekunder...

I sammanfattningen av VM i friidrott kallade jag Dafne Schippers 21,63 på 200 meter "herrtid". Inom citat alltså, medvetet tillspetsat. Ser nu att en bloggande kollega, mer kunnig än jag på friidrott i stort, tar mig i örat för detta. 17 svenska herrsprinters har sprungit snabbare än 21,63 i år, påpekar han. Jag böjer mig ödmjukt för faktum - men vidhåller: 21,6 eller däromkring på 200 meter är vanligare bland herrar, förutsatt att man inkluderar den stora gruppen löpare utanför elitskiktet. På damsidan är 21,6 en exceptionell tid, ÄVEN i yppersta eliten. Därmed inte sagt att Schippers per definition måste vara "oren"...rent teoretiskt kan hon vara en gudasänd naturbegåvning. Eller också en gråzonsraket. Manipulerad kropp behöver inte vara liktydigt med dopad kropp, om jag tolkat den moderna vetenskapen rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar