torsdag 9 juli 2015

Malmös Fotbollsföretag

Kolossal turbulens i MFF, må jag säga. Snart återstår väl bara Markus Rosenberg från fjolårets succélag, alla andra tycks jaga "nya utmaningar" utomlands. Dvs kosing. I allsvenskan tjänar ju en medelgod spelare blott cirka fyra sjuksköterskelöner i månaden. Dessutom får den medelgode spela fotboll. Utrikes är det inte alls så säkert...jag skulle lätt kunna räkna upp åtminstone tio ex-MFF:are som numera nöter bänk runt om i Europa. Alternativt spelar i andraligor i andra klassens klubbar. Allt för pengarna, gärna hela karriären. Men inget moraliserande över detta, jag förstår att mycket vill ha mer och att unga grabbar vill trygga sin ekonomiska framtid. Om de nu gör det när agenterna tagit sitt. Vad jag inte förstår är själva affärsidén. Klubbarnas alltså. Köpa spelare för miljontals kronor och sen placera dem på bänken eller på tippen, vá faan är det om inte ren galenskap? Att MFF leker med är kanske nödvändigt men inte desto mindre sorgligt - och definitivt oförenligt med den yviga målsättningen om t ex "bäst i Norden". Inte ens bäst i allsvenskan blir man, om jag får våga mig på en gissning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar