onsdag 1 juli 2015

Kom ut i skiten, ni i eliten

Man bör inte konsumera enbart idrott, då kan man bli undernärd på allmänbildning. Tror det var min mor som sa det, long ago. Hursomhelst har jag konsumerat även en del politik de senaste dagarna - men faan vet om inte det är farligare för mentalhygienen. Ja, jag tänker alltså på Almedalsveckan. Samhällselitens årliga sommarfestival, exponerad i tv från morron till kväll. Vill minnas att det var Olof Palme som drog igång det hela, han hade ju sommarviste på Gotland. Det var på visionernas tid. Före populismen. Före Alliansen. Före SD. Före Lööf och Usch-Thor. Då när man sa att politiken behövde fler kvinnor på topposterna...för att liksom nyansera tonen och lyfta de mjuka värdena. Lät ju bra. Ända tills saken prövades. Maud Olofsson...mjuk? Det gick mig i så fall spårlöst förbi. Lööf? Snäppet värre, jag hörde henne på Almedalsscenen i söndags. Usch-Thor? Strået vassare, "avnjöt" henne igår. Bara käbbel, bara konfrontation, bara simpelt jävla röstfiske. Svensk politik har förråats med kvinnornas inträde, det är sorgligt att behöva konstatera det. Kom ut till Söderkulla, mina damer. Köp en bostadsrätt, lär lite om livet för de människor som försörjer er. Om barnen på gårdarna, om buset på torget, om vardagen för dem ni kallar "vanligt folk". Handla på Netto, ta ett handtag på äldreboendena i området, tänd ett ljus på mordplatserna - för tillfället finns här två. Det vore bra för er trovärdighet som politiker - och för er personliga utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar