onsdag 6 maj 2015

En dag på jobbet

Min rumänske vän kom precis till jobbet. Punktlig, som alltid. Dvs i onödigt god tid. Netto öppnar 8.00, min rumänske vän infinner sig tjugo minuter innan. Kan ha med busstidtabellen att göra. Undrar var han bor. Hur han bor. Hur han lever när han inte jobbar här utanför Netto. Om han t ex tvättar kläder, om han har nåt att byta med. Jag ser att han har samma varje dag - oavsett väder. Rock, byxa, tröja, mössa, allt garanterat märkesbefriat. I ena handen bär han en bag innehållande arbetsutrustningen. Tygstycket han sitter på. Muggen för mynt. Den handtextade lappen han håller för sitt bröst. Budskapet är på rumänska, få förstår det men alla begriper. Mobil har han också, i just det avseendet rör han sig provocerande nära samtidens civilisation. Ja alltså, många stör sig. En tiggare skall icke ha mobil. Icke käka smaskiga wienerbröd till kaffet. Icke prata eller fika överhuvudtaget. Inte under arbetstid. Fattigdom ska lysa, armodet ska vara tyst. Min rumänske vän lever upp till allt det där hyfsat väl, tycker jag. Minus mobilen då. Hoppas han får en bra dag på jobbet. Runt 20.00 ikväll är det dags att summera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar