torsdag 21 maj 2015

Bästa MFF:arna fanns i Häcken

Malmö FF-Häcken 0-3. Skrev i mitt förhandstips att Häcken har potential att vinna årets fotbollsallsvenska. Efter den här matchen ser jag ingen anledning att revidera min uppfattning, tvärtom. Häcken var klasser bättre än det lag som de flesta förståsigpåare utnämnt till huvudfavorit. Tryggare med bollen, säkrare i passningsspelet, rakare och kvickare, smartare i problemlösningarna. Häcken hade allt, ironiskt nog även matchens bästa MFF:are. Tänker på ex:en Pekalski och Sudic, de skadeförföljda olycksfåglarna som MFF inte vågade (?) behålla. Båda var lysande i sin nya klubb ikväll, Pekalski så klok och gedigen att jag nästan blev rörd. Sen var det en ren ynnest att få se en försvarsgeneral som Diego Lugano, Uruguays landslagskapten vid senaste VM. Hur Häcken kunnat klippa en spelare av den digniteten övergår mitt förstånd, låt vara att det är begränsat. MFF? Precis så bra som motståndet tillät. Dvs inte bra alls. Backlinjen spretig och allt darrigare, mittfältet utan någon kreatör av Pekalskis kaliber, anfallsspel därefter. Rosenberg sprang mest och dummade sig, norrmännen gjorde inte ens det. Viktigt att notera: detta var en match, ett resultat. Allsvenskan rullar vidare, MFF är på intet sätt knockat, bara tilltufsat. Nyttigt för självbilden, kanske. En gnutta ödmjukhet är sällan fel för den som vill hänga med i ett guldrace. Intressant framöver blir annars att se huruvida Häcken kan para sin obestridliga potential med ökad stabilitet, hittills har det varit si och så med den saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar