måndag 19 januari 2015

Jag - en punkare

19e januari - och jag noterar årets tredje punktering på min cykel. En var sjätte dag, nytt personligt rekord. Bakdäcket, bakdäcket, framdäcket. Omväxling förnöjer. Och min cykelmakare verkar både glad och tacksam, det måste jag säga. Idag gav han mig t o m rabatt. Tjugo kronor. En typ av högkostnadsskydd, kanske. Cyklister som jag behöver det. Frikort är väl inte att tänka på och f ö bidrar jag gärna till min cykelmakares försörjning. Han är en ytterst sympatisk man, min cykelmakare. Ständigt redo liksom. Iranier av börden, säkert bekant med tyngre problem än punka på ett cykeldäck. Dock lätt förundrad över min besöksfrekvens vid det här laget, det blev jag varse idag. "Förra året jag tror du var här tjugo gånger", sa han. "Minst", sa jag. "Ja, precis. Minst tjugo gånger", sa han. Varpå vi enades om att ses igen mot slutet av veckan. I olycksstatistikens heliga namn, amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar